niedziela, 19 lutego 2012

Blup

Blupowanie jest procesem przygotowania konia treningowo i wiekowo do przekazania potomstwu możliwie najlepszych cech genetycznych. Na BLUP składają się trzy cechy:
  • pogrubienie (pełne wytrenowanie) trzech najlepszych umiejętności genetycznych konia
  • wygranie 20 zawodów w dowolnych konkurencjach ale w jednej specjalizacji: Klasycznej lub Westernowej
  • osiągnięcie przez konia wieku 10 lat
Blupowanie ma na celu przygotowanie jedynie koni hodowlanych. Nie bierze się go pod uwagę podczas treningu koni do zawodów Grand Prix. Każda rasa ma swoją specjalizację i w jednych dyscyplinach jest lepsza w innych gorsza. Dotyczy to również krzyżówek genetycznych. Aby dowiedzieć się w czym najlepszy jest koń, którego posiadamy należy wejść w zakładkę genetyki konia i tam porównać wartości w poszczególnych dyscyplinach

Uwaga: Umiejętności genetycznych nie da się polepszyć treningiem konia. Trening wpływa na umiejętności treningowe pokazane w zakładce cechy u konia.
Na Czarnym Rynku dostępna jest Klepsydra Kronosa, która przyspiesza trening konia. Koń nie zyskuje więcej umiejętności a jedynie szybciej kończy trening. Dzięki niej niedoświadczony gracz nie ma żadnych problemów z osiągnięciem pełnego BLUPu do 10-go roku życia konia. Doświadczeni gracze są w stanie osiągnąć +100 BLUP do 10 lat bez Klepsydry Kronosa.
Gdy już wiadome jest, które umiejętności należy pogrubić można przystąpić do treningu.
  1. Jako pierwsze należy wybrać podstawowy trening prędkości oraz ujeżdżenia (jeśli planujesz wysyłać konia na zawody w stylu klasycznym) lub wytrzymałość oraz ujeżdżenia (jeśli planujesz wysyłać konia na zawody w stylu western).
  2. Następnym krokiem jest szkolenie ujeżdżenia i prędkości lub wytrzymałości przez wystawianie konia do zawodów. Już teraz trzeba brać pod uwagę możliwość ich wygrywania. Jeśli koń zwycięży to super. Potem będzie łatwiej. Jeśli nie, to nic nie szkodzi. Jeżeli jednak jest możliwość doposażenia konia to warto o tym pomyśleć. Podstawą jest podkowa MF z ośrodka jeździeckiego lub podkowa FK ze sklepu oraz siodło i uzda szyte na miarę. Należy pamiętać, że po skończonym blupowaniu, takiemu koniowi, który ma za zadanie służyć jedynie hodowli a nie wygrywaniu zawodów powinno się zmienić siodło i uzdę na zwykłe, tak aby ten dobry sprzęt wrócił do zapasów i można go było przeznaczyć na szkolenie kolejnego konia, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
    Dodatkowymi przedmiotami bardzo poprawiającymi wyniki w zawodach, a jednocześnie nie drogimi (można je zdobyć na wymianach, lub w sklepie za diamenty, a także z Zestawie Bonusowym na Czarnym Rynku), są Złote Ostrogi, Laury Dafne, Powiew Eola i Konika Morskiego. Posiadaczom Kont Pegaza przypominam, że każdemu rumakowi można darmo dać Konika Morskiego.
3.W stylu klasycznym szkolimy prędkość i ujeżdżenie przez wyścigi (zarówno w kłusie jak i w galopie) oraz konkurs skoków.
  • W stylu western szkolimy wytrzymałość i ujeżdżenie przez reining, cutting oraz western pleasure
4.Należy również pamiętać, że takie rzeczy jak czaprak, palcat i beczułka tłuszczu znalezione w boksie podczas umieszczania tam konia na resztę dnia jaki pozostał po treningu, również zwiększają szanse na wygrane zawody.

5.Kolejnym etapem jest szkolenie konia poprzez przejażdżki:

  • godzinne jeśli jedną z umiejętności do pogrubienia jest prędkość
  • ponad godzinne jeśli jedną z umiejętności do pogrubienia jest wytrzymałość
  • po stoku, jeśli jedną z umiejętności do pogrubienia są skoki
  • galopem, jeśli jedną z umiejętności do pogrubienia jest galop
  • kłusem, jeśli jedną z umiejętności do pogrubienia jest kłus
6.Przejażdżki należy dawać do momentu gdy ujeżdżenie oraz prędkość lub wytrzymałość zostaną pogrubione.

7.Teraz należy zadbać o zdobycie 20 wygranych zawodów. Zwycięstwa muszą dotyczyć jednego stylu jeździectwa. Wygrane ze stylu klasycznego nie sumują się ze zwycięstwami ze stylu western. Z pełną prędkością (dla stylu klasycznego) lub wytrzymałością (dla stylu western) oraz ujeżdżeniem i przedmiotami bonusowymi (choć i bez nich można dać sobie radę) nie powinno być większych problemów. Należy pamiętać, że obudzenie towarzysza przed wystawieniem konia do zawodów, zwiększa prawdopodobieństwo wygranej. Ważny jest wybór zawodów. Warto wysyłać konia na zawody o najniższych dostępnych parametrach. Jak to działa? Np. Czynnikiem wpływającym na wygraną w wyścigach, biegach przełajowych i skokach jest prędkość i ujeżdżenie. Wytrenowanie pozostałych umiejętności jedynie pozwala nam uczestniczyć w trudniejszych zawodach, ale nie gwarantuje wygranych. Jeśli do wyścigów galopem wystawi się jednego konia z pełną prędkością i zerowym galopem oraz drugiego z pełnym galopem i zerową prędkością to zawody wygra ten pierwszy. Dlatego ważne jest podczas blupowania wystawianie koni do zawodów o najniższych dostępnych parametrach. Jeśli okazuje się, że pomimo to nasz koń nie wygrywa, należy sprawdzić historię koni startujących w tych zawodach. Może się okazać, że ktoś trenuje konia na pełnym możliwym wyposażeniu dostępnym na Czarnym Rynku. Wtedy nawet z nietrenowanymi umiejętnościami, dzięki tym przedmiotom będzie wygrywał zawody i my musimy poszukać sobie innych, w których ten koń nie startuje, lub przeczekać. Nie powinno się wysyłać konia na więcej niż 10 zawodów za jednym razem. Należy poczekać, aż te do których koń został wystawiony będą rozegrane, ponieważ potem okazuje się, że traciliśmy czas wystawiając konia do 50 zawodów, z których wygrał 40 a nam było potrzebne tylko 20. Dotyczy to przede wszystkim koni szkolonych bez Klepsydry Kronosa.

8.Gdy już mamy wygrane 20 zawodów to ostatnim etapem blupowania jest pogrubienie trzeciej umiejętności, która nam pozostała. Czyli galop, kłus, skoki oraz wytrzymałość lub prędkość (zależnie od specjalizacji konia). Najpierw szkolimy przez przejażdżki. Następnie kończymy szkolenie umiejętności zawodami. Poniżej spis, które zawody co szkolą:
- wyścigi galopem: ujeżdżenie, prędkość, galop
- wyścigi kłusem: ujeżdżenie, prędkość, kłus
- konkurs ujeżdżenia: ujeżdżenie, kłus, galop
- skoki: ujeżdżenie, prędkość, skoki
- biegi przełajowe: ujeżdżenie, wytrzymałość, skoki
- western pleasure: kłus, ujeżdżenie, wytrzymałość
- barrel racing: prędkość, galop, wytrzymałość
- cutting: wytrzymałość, ujeżdżenie, prędkość
- reining: galop, ujeżdżenie, wytrzymałość
- trail class: ujeżdżenie, kłus, galop
Niektóre rasy zamiast jednej umiejętności mają dokończenie trenowania dwóch umiejętności, jeśli prędkość (w stylu klasycznym) lub wytrzymałość (w stylu western) nie była jedną z głównych dyscyplin.

Konie, które posiadały Klepsydrę Kronosa po skończonym treningu blupowania mogą kontynuować trening pozostałych umiejętności dowolnie, ponieważ i tak muszą czekać do 10 lat. Wcześniej nie da się osiągnąć +100 BLUP.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz